facebook

Čombor prirovnal dostavbu D1 k rozvojovej africkej krajine

Predstavitelia samospráv zo severu stredného Slovenska chcú údajne urobiť všetko pre to, aby sa odtrhli od Žilinskej župy a pridali sa k Banskej Bystrici. Sľubujú si od toho zastavenie úpadku a rozvoj. Najväčší význam prikladajú budovaniu ciest.

Rozostavaný úsek diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou má 15 kilometrov. Jeho súčasťou má byť 22 mostov a viaduktov.(Zdroj: Miro Gejdoš)

RUŽOMBEROK. Primátor Ružomberka Igor Čombor, primátor Banskej Bystrice Ján Nosko a generálny riaditeľ Železiarní Podbrezová Vladimír Soták s podporou niekoľkých dolnoliptovských starostov zorganizovali minulý týždeň protestnú tlačovú besedu.

Jej cieľom bolo poukázať na kritický stav rozostavanej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Veľmi ostro kritizovali vládu aj Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) najmä preto, že výstavba úseku Hubová – Ivachnová, ktorá sa začala v roku 2013, sa pred dvoma rokmi zasekla. Projekt má pritom zabezpečené financovanie, vysúťaženého zhotoviteľa, všetky potrebné povolenia a stavebníci poznajú nové pretrasovanie. Predstavitelia regiónu nechápu ani pohnútky diaľničiarov ukončiť zmluvu so súčasným zhotoviteľom a hľadať nového, čím by sa celý proces opäť predĺžil.


Nenormálny svetový unikát

„Čo je dôvodom výhovoriek a nečinnosti? Funkcionári vôbec nevedia, kedy bude úsek hotový. Či to bude o päť, desať alebo 15 rokov. Ak sa proces bude stále preťahovať a výstavba odkladať, život sa v týchto končinách zmení v peklo, ľudia tu nebudú môcť žiť,“ reagoval na aktuálnu situáciu ružomberský primátor Igor Čombor. Označil ju za nenormálnu, nehoráznu a svetový unikát. Prirovnal ju k dianiu v rozvojových afrických krajinách.

Ružomberkom prechádza denne viac ako 40-tisíc áut a z hľadiska dopravy čoraz častejšie kolabuje. Miestne papierne plánujú do troch rokov rozšíriť výrobu, následkom čoho má do mesta ročne prichádzať ďalších 40-tisíc nákladiakov. Preto je dostavba diaľničného obchvatu mesta ešte naliehavejšia. Rovnako ani plánovaná rýchlostná cesta R1 medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou nemôže existovať skôr ako diaľnica, na ktorú sa má napojiť.


Chcú zmenu krajov

Zástupcovia stredného Slovenska na tlačovke avizovali, že sa dostavbou diaľnice budú zaoberať intenzívnejšie a jej priebeh chcú pravidelne kontrolovať. Ohlásili aj vznik iniciatívy Stredné Slovensko. Má združovať všetky regióny od Oravy, cez Liptov, Horehronie až po maďarské hranice. Podľa Čombora sa vývoj tejto časti Slovenska zastavil a treba s tým niečo urobiť.

„Terajšie usporiadanie územných celkov nám nevyhovuje. Keď už z nás robia takých chudákov, chceme sa pridať k strednému Slovensku, kde sme vždy patrili a spoločne bojovať proti úpadku stredoslovenského územia. Orava a Liptov sa pridajú k Banskej Bystrici a urobia všetko pre to, aby vystúpili zo Žilinského samosprávneho kraja,“ vyhlásil.


Poverenie od Pána Boha

Šéf Železiarní Podbrezová Vladimír Soták zastupoval Klub 500, združenie vlastníkov veľkých spoločností, ktoré majú nad 500 zamestnancov. Kritizoval štát, že nie je schopný dokončiť kľúčový projekt diaľnice a presúva z neho peniaze na opravu menej významných ciest. Veľké medzery vidí aj v plánovaní a kontrole výstavby.

Za spoluvinníka súčasnej situácie označil aj bývalého ministra dopravy Jána Figeľa, ktorý v roku 2010 pozastavil výstavbu diaľnice D1, pretože ju chcel preprojektovať a postaviť lacnejšie.

„Mohol by zastaviť výstavbu len vtedy, keby mal poverenie od Pána Boha, že on to zaňho dokončí. Ale on nemal, lebo od Pána Boha sme dostali len rozum a slobodnú vôľu. Musíme preto rozmýšľať a pracovať pragmaticky. Treba okamžite konať. Ak prídeme o eurofondy na túto stavbu, kedy a kto zabezpečí náhradné financovanie?“ pýtal sa Soták, jeden z najvplyvnejších podnikateľov Slovenska.


Pamätník neschopnosti

Starostovia výstavbou najviac dotknutých obcí, teda Likavky, Martinčeka a Liskovej, vidia najväčší problém v negatívnom vplyve na kvalitu života ich obyvateľov.

„Nákladné autá nám zničili cesty, z obce sa stalo stavenisko, vyrástli nám tu viadukty a piliere, ale na diaľnici nikto nepracuje. Teraz sa tam sotva mihne jedno auto a päť robotníkov. Ľudia boli pripravení na to, že to bude trvať tri roky. O pár mesiacov sa už mala kolaudovať. Tri roky sa dá čakať, ale nie sedem alebo desať,“ vyjadril svoj postoj Marián Javorka, starosta Likavky. Dodal, že región je plný svinstva, alergií a rapídne rastie počet rakovinových ochorení. Pomôcť majú práve cesty, ktoré pôjdu mimo zastavaného územia.

„Betónové piliere a nedostavané mosty nám tu ostali ako pamätníky neschopnosti NDS,“ doplnil starosta Liskovej Jozef Murina.

Juraj Bobek, starosta Martinčeka, povedal, že jedinú prístupovú cestu do dediny majú totálne rozbitú, pretože slúži ako stavenisková komunikácia, ale s jej opravou musia čakať, kým nebude hotová diaľnica. Nikto však nevie, kedy to bude, pretože NDS stále posúva termín dokončenia. Aktuálne je to rok 2020, hoci pôvodne to malo byť tento rok.

Región je plný svinstva, alergií a rakovinových ochorení.

Marián Javorka, starosta Likavky


Nekončené odkladanie

Najnáročnejšou časťou výstavby dolnoliptovskej časti D1 je tunel Čebrať. Je to zároveň jeden z hlavných dôvodov meškania. Jeho pôvodnú trasu musela NDS zavrhnúť, lebo hrozili zosuvy. Potreba pretrasovania je známa od roku 2015, ale tunel nikto nerazí.

Jeho zhotoviteľ má pritom podľa stanoviska, ktoré poslal ružomberskému primátorovi, všetky potrebné súhlasy a kapacitu na obnovenie práce a razenie novou trasou.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin tvrdí, že tunel Čebrať bol jednou z prvých vecí, ktorú začal po nástupe do funkcie intenzívne riešiť. „Využívame všetky možnosti, ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme však mať istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať. A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu,“ protirečil Ďurišin zhotoviteľovi a zástupcom dotknutých samospráv.


Aj ministerstvo musí čakať

Juraj Méry, generálny riaditeľ sekcie riadenia projektov z Ministerstva dopravy SR, vyzval nedávno Ďurišina, aby vypracoval detailný harmonogram krokov potrebných k úspešnému dokončeniu úseku. Odpoveďou mu bola žiadosť o predĺženie termínu do konca februára. Méry ho následne upozornil, že v prípade ďalšej nečinnosti Národnej diaľničnej spoločnosti môže dôjsť k uplatneniu finančnej náhrady do výšky viac ako 23 miliónov eur.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Láska na kolesách: príbeh zákernej choroby a nezlomnej ženy 109
  2. Hasiči odstraňovali z lesa ortuť 73
  3. Breh Váhu pri Bešeňovej plánujú spevniť navezením kameňov 71
  4. Ruža si doma zahrá so Zemplínom Michalovce 42
  5. Múzeum ukáže návštevníkom aj jaskynný hrob z Liskovej 28
  6. Zápas Černovej a Blatnice rozhodol jeden gól 17
  7. Ľudia bez domova neustále obťažujú zákazníkov supermarketu 14
  8. Dorast zbieral skúsenosti v Taliansku 13
  9. Béčko spadlo do dvojky 13
  10. V obehu je nová eurobankovka 13

Najčítanejšie správy

Ružomberok

Láska na kolesách: príbeh zákernej choroby a nezlomnej ženy

Manželia Barudiakovci. Ján a Alena, Ružomberčania, ktorých príbeh fascinuje tisícky ľudí. On sa stal súčasťou jej najväčšieho sna. Dnes ten sen žijú spoločne. Robia všetko pre to, aby sa Alena po náhlom ochrnutí tela mohla zas postaviť na svoje nohy.

Hasiči odstraňovali z lesa ortuť

V Ružomberskom okrese zamestnávali profesionálnych hasičov sadze v komíne, vypaľovanie trávy, autonehody aj popadané stromy.

Breh Váhu pri Bešeňovej plánujú spevniť navezením kameňov

Vodohospodári pripravujú podklady pre to, aby mohli spevniť breh Váhu v Bešeňovej. Na približne sto metrov dlhý pravý breh chcú navoziť kamenivo.

Ruža si doma zahrá so Zemplínom Michalovce

V stredu 26. apríla 2017 o 19:00, odohrá Ružomberok domáci zápas 29. kola Fortuna ligy s tímom MFK Zemplín Michalovce

Múzeum ukáže návštevníkom aj jaskynný hrob z Liskovej

Spoznávať najstaršie dejiny Liptova v Liptovskom múzeu v súčasnosti nie je možné. Múzejníci expozíciu archeológie zatvorili a pustili sa do jej prerábky.

Blízke regióny

Zomrel popredný slovenský chirurg profesor Peter Kothaj

Za výrazný prínos pre slovenskú medicínu získal Cenu primátora mesta Banská Bystrica za rok 2011, nominovaný bol aj na prestížne ocenenie Krištáľové krídlo na jeho 15. ročníku.

Polícia pátrala po chlapcovi, ktorého matka poslala na výlet o deň skôr

Železniční policajti chlapca našli vo vlaku po vyše pol hodine.

V Kláštore vzniklo svojské vrakovisko, majiteľ v tom problém nevidí

Podivná skládka s asi dvesto vrakmi áut, ktorú má na svojom pozemku jeden Kláštorčan, nedá spávať niektorým miestnym. Boja sa znečisťovania prírody. Podnet na majiteľa vrakoviska ale úradom doposiaľ nikto nenahlásil.

Už nič nebráni tomu, aby betónka zmizla z mapy

Cesta medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami sa začne opravovať najneskôr do konca mája.

Ministerstvo zdravotníctva chystá obnovu nemocníc, zmeny čakajú aj Banskú Bystricu

V Rooseveltovej nemocnici má vzniknúť traumacentrum, príde aj ku kompletnej rekonštrukcii tepelného hospodárstva i obvodového opláštenia.

Všetky správy

Pri Weissovi ml. policajti nezvládli ani základné úkony, hovorí prokurátor, podľa ktorého sa skutok nestal

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

Vedci sa naňho hnevajú, jeden zvláštny trik, ktorým opravil klímu

Zdá sa vám svet zlý? Skutočnú hĺbku cynizmu doby oceníte, až keď pochopíte, ako funguje veda.

Slovák najprv prespal v byte olympijskej víťazky, potom ju okradol

Obžalovaný sa k trestnej činnosti priznal a ako motív uviedol svoju drogovú závislosť.

Prieskum Polisu: Do parlamentu by prešlo až deväť strán

Súčasná vládna koalícia by získala iba 65 mandátov.

Kam vyraziť