facebook

Čombor prirovnal dostavbu D1 k rozvojovej africkej krajine

Predstavitelia samospráv zo severu stredného Slovenska chcú údajne urobiť všetko pre to, aby sa odtrhli od Žilinskej župy a pridali sa k Banskej Bystrici. Sľubujú si od toho zastavenie úpadku a rozvoj. Najväčší význam prikladajú budovaniu ciest.

Rozostavaný úsek diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou má 15 kilometrov. Jeho súčasťou má byť 22 mostov a viaduktov.(Zdroj: Miro Gejdoš)

RUŽOMBEROK. Primátor Ružomberka Igor Čombor, primátor Banskej Bystrice Ján Nosko a generálny riaditeľ Železiarní Podbrezová Vladimír Soták s podporou niekoľkých dolnoliptovských starostov zorganizovali minulý týždeň protestnú tlačovú besedu.

Jej cieľom bolo poukázať na kritický stav rozostavanej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Veľmi ostro kritizovali vládu aj Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) najmä preto, že výstavba úseku Hubová – Ivachnová, ktorá sa začala v roku 2013, sa pred dvoma rokmi zasekla. Projekt má pritom zabezpečené financovanie, vysúťaženého zhotoviteľa, všetky potrebné povolenia a stavebníci poznajú nové pretrasovanie. Predstavitelia regiónu nechápu ani pohnútky diaľničiarov ukončiť zmluvu so súčasným zhotoviteľom a hľadať nového, čím by sa celý proces opäť predĺžil.


Nenormálny svetový unikát

„Čo je dôvodom výhovoriek a nečinnosti? Funkcionári vôbec nevedia, kedy bude úsek hotový. Či to bude o päť, desať alebo 15 rokov. Ak sa proces bude stále preťahovať a výstavba odkladať, život sa v týchto končinách zmení v peklo, ľudia tu nebudú môcť žiť,“ reagoval na aktuálnu situáciu ružomberský primátor Igor Čombor. Označil ju za nenormálnu, nehoráznu a svetový unikát. Prirovnal ju k dianiu v rozvojových afrických krajinách.

Ružomberkom prechádza denne viac ako 40-tisíc áut a z hľadiska dopravy čoraz častejšie kolabuje. Miestne papierne plánujú do troch rokov rozšíriť výrobu, následkom čoho má do mesta ročne prichádzať ďalších 40-tisíc nákladiakov. Preto je dostavba diaľničného obchvatu mesta ešte naliehavejšia. Rovnako ani plánovaná rýchlostná cesta R1 medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou nemôže existovať skôr ako diaľnica, na ktorú sa má napojiť.


Chcú zmenu krajov

Zástupcovia stredného Slovenska na tlačovke avizovali, že sa dostavbou diaľnice budú zaoberať intenzívnejšie a jej priebeh chcú pravidelne kontrolovať. Ohlásili aj vznik iniciatívy Stredné Slovensko. Má združovať všetky regióny od Oravy, cez Liptov, Horehronie až po maďarské hranice. Podľa Čombora sa vývoj tejto časti Slovenska zastavil a treba s tým niečo urobiť.

„Terajšie usporiadanie územných celkov nám nevyhovuje. Keď už z nás robia takých chudákov, chceme sa pridať k strednému Slovensku, kde sme vždy patrili a spoločne bojovať proti úpadku stredoslovenského územia. Orava a Liptov sa pridajú k Banskej Bystrici a urobia všetko pre to, aby vystúpili zo Žilinského samosprávneho kraja,“ vyhlásil.


Poverenie od Pána Boha

Šéf Železiarní Podbrezová Vladimír Soták zastupoval Klub 500, združenie vlastníkov veľkých spoločností, ktoré majú nad 500 zamestnancov. Kritizoval štát, že nie je schopný dokončiť kľúčový projekt diaľnice a presúva z neho peniaze na opravu menej významných ciest. Veľké medzery vidí aj v plánovaní a kontrole výstavby.

Za spoluvinníka súčasnej situácie označil aj bývalého ministra dopravy Jána Figeľa, ktorý v roku 2010 pozastavil výstavbu diaľnice D1, pretože ju chcel preprojektovať a postaviť lacnejšie.

„Mohol by zastaviť výstavbu len vtedy, keby mal poverenie od Pána Boha, že on to zaňho dokončí. Ale on nemal, lebo od Pána Boha sme dostali len rozum a slobodnú vôľu. Musíme preto rozmýšľať a pracovať pragmaticky. Treba okamžite konať. Ak prídeme o eurofondy na túto stavbu, kedy a kto zabezpečí náhradné financovanie?“ pýtal sa Soták, jeden z najvplyvnejších podnikateľov Slovenska.


Pamätník neschopnosti

Starostovia výstavbou najviac dotknutých obcí, teda Likavky, Martinčeka a Liskovej, vidia najväčší problém v negatívnom vplyve na kvalitu života ich obyvateľov.

„Nákladné autá nám zničili cesty, z obce sa stalo stavenisko, vyrástli nám tu viadukty a piliere, ale na diaľnici nikto nepracuje. Teraz sa tam sotva mihne jedno auto a päť robotníkov. Ľudia boli pripravení na to, že to bude trvať tri roky. O pár mesiacov sa už mala kolaudovať. Tri roky sa dá čakať, ale nie sedem alebo desať,“ vyjadril svoj postoj Marián Javorka, starosta Likavky. Dodal, že región je plný svinstva, alergií a rapídne rastie počet rakovinových ochorení. Pomôcť majú práve cesty, ktoré pôjdu mimo zastavaného územia.

„Betónové piliere a nedostavané mosty nám tu ostali ako pamätníky neschopnosti NDS,“ doplnil starosta Liskovej Jozef Murina.

Juraj Bobek, starosta Martinčeka, povedal, že jedinú prístupovú cestu do dediny majú totálne rozbitú, pretože slúži ako stavenisková komunikácia, ale s jej opravou musia čakať, kým nebude hotová diaľnica. Nikto však nevie, kedy to bude, pretože NDS stále posúva termín dokončenia. Aktuálne je to rok 2020, hoci pôvodne to malo byť tento rok.

Región je plný svinstva, alergií a rakovinových ochorení.

Marián Javorka, starosta Likavky


Nekončené odkladanie

Najnáročnejšou časťou výstavby dolnoliptovskej časti D1 je tunel Čebrať. Je to zároveň jeden z hlavných dôvodov meškania. Jeho pôvodnú trasu musela NDS zavrhnúť, lebo hrozili zosuvy. Potreba pretrasovania je známa od roku 2015, ale tunel nikto nerazí.

Jeho zhotoviteľ má pritom podľa stanoviska, ktoré poslal ružomberskému primátorovi, všetky potrebné súhlasy a kapacitu na obnovenie práce a razenie novou trasou.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin tvrdí, že tunel Čebrať bol jednou z prvých vecí, ktorú začal po nástupe do funkcie intenzívne riešiť. „Využívame všetky možnosti, ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme však mať istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať. A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu,“ protirečil Ďurišin zhotoviteľovi a zástupcom dotknutých samospráv.


Aj ministerstvo musí čakať

Juraj Méry, generálny riaditeľ sekcie riadenia projektov z Ministerstva dopravy SR, vyzval nedávno Ďurišina, aby vypracoval detailný harmonogram krokov potrebných k úspešnému dokončeniu úseku. Odpoveďou mu bola žiadosť o predĺženie termínu do konca februára. Méry ho následne upozornil, že v prípade ďalšej nečinnosti Národnej diaľničnej spoločnosti môže dôjsť k uplatneniu finančnej náhrady do výšky viac ako 23 miliónov eur.


  1. Sťažnosti na cyklistov v centre Ružomberka 379
  2. V bývalom Texicome plánujú mlieť odpad 362
  3. V Liptove za Korbeľku bojujú, v Turci tunel zase odmietajú 186
  4. Ján Topercer: Fakty konečne dokázali poraziť folklór 106
  5. Oprava plynového potrubia bude na rok pokračovať 88
  6. Počítačový model ukazuje Liptovský hrad v časoch jeho slávy 47
  7. Zablokujú Ružomberok 37
  8. Ružomberské tenistky postúpili medzi elitu 21
  9. Hralo sa už len na hornom Liptove 11
  10. Situácia na spodku sa vyjasňuje 11

Najčítanejšie správy

Ružomberok

Sťažnosti na cyklistov v centre Ružomberka

S pribúdajúcimi čoraz teplejšími dňami pribúda v meste aj počet cyklistov.

V bývalom Texicome plánujú mlieť odpad

V priemyselnom areáli v Rybárpoli chce súkromný podnikateľ spustiť drvičku odpadu.

V Liptove za Korbeľku bojujú, v Turci tunel zase odmietajú

Niektorí starostovia z Turca sú proti tunelovému variantu D1 z Turca do Liptova. Takéto aktivity môžu opäť zastaviť výstavbu diaľnice. Obce v dolnom Liptove sa bránia.

Ján Topercer: Fakty konečne dokázali poraziť folklór

Návrat k jednému z najstarších návrhov trasovania diaľnice spájajúcej Turic s Liptovom víta i ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.

Oprava plynového potrubia bude na rok pokračovať

Plynári chystajú výmenu potrubia v ďalšej časti Ružomberka. Začnú s ňou na budúci rok

Blízke regióny

Spolu je nás viac. Aktivisti spustili v Banskej Bystrici novú kampaň pred župnými voľbami

Kampaň potrvá až do jesenných župných volieb, jej cieľom je vyzvať občanov Banskobystrického kraja, aby volili kandidátov bez extrémistického a fašistického pozadia.

Na policajtov nastražil v martinskom byte výbušninu, chcel ich odpáliť

Kukláči sa chystali na drogový záťah v Martine, no páchateľ ich v byte prekvapil nastraženou výbušninou. Ľudí museli z domu evakuovať.

V Martine bolo sedem nevestincov a tiež zjazd gayov

Český novinár Ľubomír Smatana je veselý chlapík, s ktorým sa ani chvíľu nenudíte. V uvoľnenej atmosfére sa niesol i náš rozhovor.

Mladíci našli na zemi 10-tisíc eur. Hrozí im päť rokov za mrežami

Nájdené peniaze nevrátili, ale išli nakupovať. Skončili v rukách polície.

Mimoriadna správa. Muž chcel policajtov odpáliť výbušninou

V obytnej oblasti v Martine muž ohrozoval policajtov zo Žiliny výbušninou.

Všetky správy

Vyjednávanie odložili na štvrtok, štrajk vo Volkswagene pokračuje (minúta po minúte)

Odborári rokujú s vedením továrne, pred závodom pokračujú protesty.

Hossa má ochorenie, ktoré sa nedá vyliečiť, tvrdí lekár hokejovej reprezentácie

O zdravotnom stave Mariána Hossu a možných komplikáciách hovorí športový lekár Ján Grauzel.

Na Slovensko príde extrémne sucho. Hrozia aj požiare

Teploty v niektorých častiach Slovenska môžu v týchto dňoch dosiahnuť aj 35 stupňov. Meteorológovia tak skoro ochladenie neočakávajú.

Polícia si nahrala preberanie úplatku na Vysokej škole Sv. Alžbety

NAKA takisto obvinila šéfa daňovej kontroly za podplácanie.

Špeciálny druh pekla

Ako hlupáci ničia život rodičov detí s rakovinou a prečo ich šľachetní ľudia môžu zastaviť.

Kam vyraziť