facebook

Ružomberčania sa diaľnice tak rýchlo nedočkajú

Budovanie slovenských diaľnic môžeme nazvať aj nekonečným príbehom. V hornom Liptove využívajú motoristi diaľnicu už viac ako štyridsať rokov, ale v Ružomberku už ani neveria, že D1 niekedy dokončia. Pozreli sme sa preto, ako to vyzerá na liptovských diaľničných staveniskách.

Ivachnová(Zdroj: Marek Juriš)

LIPTOV, TURIEC. Úsek, ktorý najvýraznejšie odsúva termín dokončenia autostrády do Košíc, je časť diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou neďaleko Ružomberka.

Štát do dnešného dňa nerozhodol, kadiaľ táto štvorprúdovka povedie. Posudzuje rôzne možnosti jej trasovania. Pristúpil k tomu potom, ako na jar 2013 nastal masívny zosuv pôdy neďaleko Šútova.

Bude Korbeľka aj Havran
V hre sú dva varianty. Tým prvým je postaviť úsek diaľnice na povrchu. V takom prípade by diaľnica išla cez chránenú prírodu. Navyše, postaviť diaľnicu naprieč údolím Váhu, kde sa sanoval zosunutý svah, by bolo drahé.

Druhá možnosť počíta s tým, že by diaľnica viedla prevažne v tuneloch, kde sa počíta s tunelmi Korbeľka a Havran. Ak by sa štát priklonil k tomuto variantu, znamenalo by to, že by sa museli prekresliť a zmeniť pôvodné plány.

Ak by štát staval diaľnicu podľa pôvodného plánu, teda cez údolie Váhu, diaľnicu by mohol začať stavať najskôr v roku 2019 a práce by sa ukončili v roku 2023.

Ak však bude musieť raziť nový tunel Korbeľka v dĺžke takmer šesť kilometrov, s výstavbou bude môcť začať najskôr v roku 2021 a práce na úseku by sa tak skončili až v roku 2026. Čo by súhlasilo s vyhlásením Érseka o konečnom prepojení Košíc s Bratislavou. Okrem tohto úseku však má štát problémy aj pri úsekoch diaľnic, ktoré už stavia. Jedným z nich je napríklad výstavba diaľničného obchvatu Ružomberka.

Hoci stavbári mali úsek dokončiť už o niekoľko týždňov, pre hroziaci zosuv pôdy v tuneli Čebrať jeho výstavbu Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pozastavila. Termín dokončenia tohto úseku nie je známy.

Hrozí zosuv nad Hrboltovou
Výstavba diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je pozastavená z dôvodu nepredvídateľného rozsahu zosuvu nad obcou Hrboltová.
Michaela Michalová, hovorkyňa NDS, informovala, že nevhodným technologickým zásahom by mohlo dôjsť k nežiadúcim okolnostiam a z toho dôvodu sa v súčasnosti posudzujú varianty trasovania diaľnice a ich vplyv na všetky zložky životného prostredia.

Stavebné práce na úseku by sa mali podľa informácií z NDS rozbehnúť v druhej polovici tohto roka po odovzdaní správy EIA, potom, čo sa definitívne rozhodne o trase diaľničného úseku.

Prieskumy ukazujú, že podľa všetkého sa bude trasa modifikovať, čo znamená, že tunel sa predĺži približne o 1600 m a celý úsek sa skráti o približne 300 m. Na ostatných častiach úseku bol harmonogram prác prispôsobený harmonogramu prác na tuneli Čebrať.

„Pripomíname, že každý krok NDS je pod kontrolou zástupcov Európskej komisie, s ktorými celý proces koordinujeme. NDS zvažuje všetky varianty, je predčasné hovoriť o cene, pokiaľ nemáme presné technické riešenie,“ vysvetlila hovorkyňa.

Zatiaľ mešká aj Višňové
M. Michalová pokračovala, že ide o projekt diaľnice, ktorý je v zásobníku na financovanie zo zdrojov EÚ.

„Pravidelne rokujeme o postupe práce so zástupcami Európskej komisie a JASPERS (JASPERS je partnerstvo technickej pomoci medzi tromi partnermi – Európskou komisiou, Európskou investičnou bankou a Európskou bankou pre obnovu a rozvoj – pozn. red.) Naposledy vedenie NDS spolu s ministerstvom dopravy a výstavby aj za účasti generálneho riaditeľa Jána Ďurišina rokovalo so zástupcami EK 3. mája. Každý ďalší krok NDS je pod podrobnou kontrolou EÚ. Musíme dodržiavať prísne pravidlá, ktoré v týchto prípadoch Európska únia má,“ spresnila hovorkyňa.
Problematická je aj výstavba najdlhšieho tunela na Slovensku – Višňové s priľahlými úsekmi.

Úsek za približne 410 miliónov eur stavia konzorcium talianskej spoločnosti Salini-Impregilo spolu so spoločnosťou Dúha podnikateľa Miroslava Remetu.

„Informovali sme NDS, že môže dôjsť k omeškaniu o dva roky,“ povedal týždenníku Trend Remeta. Dôvodom podľa neho je, že technické riešenie vonkajšej časti diaľnice je zastarané, nespĺňa normy a takisto už nevyhovuje po dopravnej stránke. „Projekty sa preto menia a pripravujú sa nové stavebné povolenia vrátane výkupov pozemkov,“ dodal Trendu Remeta.

Košice až po roku 2020
Úsek diaľnice, a teda odľahčenie cesty popod Strečno, by sa tak mohol dokončiť až v roku 2021. NDS podľa pôvodných plánov ráta s termínom 2019. S jeho posunom preto štátna spoločnosť nesúhlasí.

„Už pri predbežnom skúmaní argumentácie je zrejmé, že väčšina argumentov je neodôvodnená, respektíve neodôvodniteľná v prezentovanom rozsahu,“ povedala pre spravodajskú televíziu TA3 hovorkyňa NDS.

Dokončenie diaľnice do Košíc za horizont roku 2020 sa posúva aj pri výstavbe diaľničného obchvatu Prešova. Štát zmluvu s víťazným konzorciom okolo spoločnosti Eurovia podpísal len pred niekoľkými týždňami, dokončiť sa podľa zmluvy má do štyroch rokov, teda v roku 2021.


Najčítanejšie správy

Ružomberok

V bývalom Texicome plánujú mlieť odpad

V priemyselnom areáli v Rybárpoli chce súkromný podnikateľ spustiť drvičku odpadu.

Nezmyselný spomaľovač z kopca na Riadku už mesto odstránilo

Ružomberských vodičov zarazil nedávno osadený spomaľovač v kopci na ulici Riadok. Na jeho nezmyselnosť upozornili aj policajti.

V hale na výrobu peliet horelo

Ružomberskí hasiči mali robotu v Liskovej, kde horelo v miestnej výrobnej hale.

Ružomberská mládež ovládla tri žiacke kategórie

Minulú stredu 14. júna si obe družstvá mladších žiakov (U12 a U13) a starší žiaci U14 MFK Ružomberok prevzali poháre za prvenstvá v I. lige skupiny stred.

Ako to vidia na Turci?

Ľudia z Turca sa Korbeľky obávajú. Môže podľa nich zastaviť rozvoj obce a ohroziť vodné zdroje.

Blízke regióny

Vzácny úkaz na oblohe: Nočné mraky svietili nad Martinom

​​​​​​​Nočná hra svetla a ľadu na oblohe vyvolala dych berúci pohľad, ktorý zachytil jeden Turčan.

Nazrite do útrob budúcej autobusovej stanice. Takto to tam bude vyzerať

Investor zverejnil na svojej stránke najnovšie vizualizácie.

Papierové hračky zo Španej Doliny sú unikát. Postarala sa o ne chudoba

Ľudia zo Španej Doliny recyklovali už vtedy, keď ani netušili, čo raz bude toto slovo znamenať.

Festival Rockscape dostal Hornú do varu. Užite si tú atmosféru

Množstvo milovníkov dobrého rocku, kvalitné kapely, vychladené pivko. Čo viac si možno priať?

Smrť bystrického futbalu pokračuje. Odniesli si to aj Rakytovce

Štvrtoligový tím končí svoje pôsobenie.

Všetky správy

To, čo predviedli Nemci a Taliani, je veľká hanba futbalu, tvrdil Hapal

Tréner slovenského národného tímu do 21 rokov Pavel Hapal sa takmer rozplakal.

Juraj Sagan suverénne obhájil titul majstra Slovenska v cyklistike

Brat úspešnejšieho Petra bol jediným Slovákom v úniku, z ktorého napokon vzišiel český i slovenský šampión.

Aj na dedine sa hrá inak. Šampionát dvadsaťjednotiek je neregulárny

UEFA urobila niekoľko prešľapov. Majstrovstvá Európy hráčov do 21 rokov stratili vážnosť.

Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva prvého neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie. Kristíne Šlesarovej nepomohli ani ďalší štyria odborníci.

Kam vyraziť