STANKOVANY, ŠVOŠOV. Odvolania a súdne konania môžu zastaviť výstavbu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová, kde ministerstvo životného prostredia (MŽP) rozhodlo v prospech variantu s tunelom Korbeľka.
Jozef Ridzoň z organizácie SOS/BirdLife Slovensko povedal, že tento kľúčový úsek môže byť zablokovaný pre „nezmyselné a neodôvodnené presadzovaniu údolného variantu“ zo strany niektorých osôb a obcí.„Niektoré samosprávy, osoby a inštitúcie sa nevedia vyrovnať s rozhodnutím ministerstva a pripravujú nielen odvolania, ale aj žaloby. Ak súdy začnú konať a vydajú opatrenie s odkladným účinkom, stavba tohto úseku môže vinou zaslepeného pretláčania údolných variantov stáť aj do roku 2030,“ zdôraznil Ridzoň.
Ochranári preto vyzývajú príslušné samosprávy a inštitúcie, aby zvážili svoje konanie. Prívrženci údolného variantu tvrdia, že výstavba tunela môže ohroziť podzemné vody tým, že zničí prameň Teplička pri Krpeľanoch.
Milan Široň, starosta Švošova povedal, že počínaniu ľudí v Turci veľmi nerozumie. „Takýmto spôsobom sa diaľnice nedožijeme. Presadzovanie úžinového variantu je z môjho pohľadu úplná utópia, pretože vedie chráneným územím Natura 2000.
Variant úrady preto určite nepovolia. Navyše, projektová dokumentácia, na základe ktorej sa začal pred niekoľkými rokmi povrchový variant budovať, je už zastaralá. Príprava novej si vyžiada čas a ďalšie finančné náklady.“
Boja sa petície z Turca
Starosta Švošova sa obáva, že petícia z Turca opäť zablokuje výstavbu D1. „Spojili sme sily aj s ostatnými starostami a budeme určite presadzovať, aby sa urýchlene začala výstavba celého úseku Turany – Hubová,“ dodal.
Pokračoval, že práve v týchto dňoch mali dokončiť podľa pôvodného plánu úsek medzi Hubovou a Ivachnovou. „Preto sme sa nedávno aj rozhodli zablokovať hlavné cesty cez Ružomberok. V takýchto aktivitách budeme pokračovať aj naďalej.“
Starosta Stankovian Rudolf Baleja svojho suseda doplnil, že niektorí starostovia z Turca sa chcú odvolať voči záverečnému stanovisku k výstavbe diaľnice Turany Hubová, variant V2, teda s tunelom Korbeľka.
„Výstavba by sa tak oddialila minimálne o jeden rok, a to je ešte optimistická predpoveď,“ dodal.
Čakajú päťdesiat rokov
R. Baleja rovnako potvrdil, že úžinový variant diaľnice je v súčasnosti nepriechodný. „V záverečnom stanovisku sa jasne píše, že iným ako variantom V2, teda s tunelom Korbeľka, sa už štát, ministerstvo ani environmentalisti nebudú zaoberať. Preto je odvolanie sa turčianskych starostov úplne zbytočné. Každý z nás uvíta, keď sa obce zbavia neúmernej tranzitnej dopravy.
Rojkov je miestna časť Stankovian a zo všetkých liptovských obcí je dopravou postihnutá najviac. Úzkou cestou tesne lemovanou domami prejde denne 25-tisíc áut. Ľudia sa už roky sťažujú, že im ťažká doprava ničí domy. Okrem liptovských obcí sú za čo najrýchlejšie dobudovanie D1 cez Korbeľku aj Kraľovany a Šútovo.“
O diaľnici sa v dolnom Liptove hovorilo už pred viac ako päťdesiatimi rokmi.
„Dokonca jedna rodina dostala v Rojkove pokutu 10-tisíc korún za to, že si postavila dom na mieste, kde bola už stavebná uzávera z dôvodu plánovanej výstavby diaľnice. Žiaľ, manželia už viac ako desať rokov nežijú a diaľnica ja stála v nedohľadne. Dnes sa bojíme prejsť cez cestu, taká ja realita,“ dodal starosta Stankovian R. Baleja.
Kratšia jazda, menej paliva
Ministerstvo vydalo na konci mája záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý obchádza malofatranské údolia.
„MŽP súhlasí s variantom 2, teda s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov,“ uviedol hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák.
Riešenie podľa neho predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak i samotnej prírode. „Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ konštatoval Ferenčák.