S budovaním diaľnice cez tunel Korbeľka dlhodobo nesúhlasia v Krpeľanoch. Obec je totiž už teraz poriadne oklieštená. Z jednej strany ich ohraničuje železnica, z druhej priehrada, z ďalšej umelé koryto Váhu a nová štvorprúdovka tak dedinu prakticky hermeticky uzavrie, čo bude mať veľmi negatívny dosah na jej ďalší rozvoj.
Jaroslav Kráľ, starosta Krpelian, pre MY Turčianske noviny povedal, že v obci ešte na jeseň minulého roka spísali petíciu, ktorú podpísalo takmer 1 200 ľudí, medzi ktorými boli okrem domácich i obyvatelia Turian, Nolčova, Ratkova a tiež Kraľovian. „Z dediny odišlo aj tristo listov adresovaných ministerstvu životného prostredia,“ dodal starosta.
Tieto iniciatívy ale, zdá sa, nepomohli. Ďalším argumentom, ktorý hovoril v neprospech Korbeľky, bolo ohrozenie vodného zdroja Teplica (Teplička), nachádzajúceho sa v masíve Kopy.
Jeho výdatnosť je 40 litrov za sekundu, pričom zatiaľ z neho využíva len 20 litrov. Zásobuje obce Krpeľany, Ratkovo a Šútovo, pričom poslednú spomínanú obec je možné zásobovať len z toho zdroja. Tiež slúži ako náhradný zdroj pre Martin a okolité obce. Obavy o jeho osud verejne deklarovali aj zástupcovia Turčianskej vodárenskej spoločnosti.
Projekt Korbeľky počíta s tým, že tunel povedie nad úrovňou podzemných vôd a dostane celoplošnú izoláciu. To sa napríklad nestalo v prípade prieskumnej štôlne tunela Višňové.
Aj preto z nej pri budovaní začalo vytekať 250 až 300 litrov vody za sekundu, ktoré nikto nevyužíva. „V prípade tunela Korbeľka sa upravila jeho niveleta, vytiahol sa nad hladinu podzemnej vody, takže ovplyvnenie je minimálne,“ vysvetlil médiám Ján Snopko, vedúci projektant spoločnosti Tarosi, c. c. a pripomenul, že variant s tunelom Rojkov by hladiny podzemnej vody ovplyvnil oveľa viac.
Podali odvolanie
Mesto Turany, obce Krpeľany, Ratkovo, Nolčovo a Slovenská obchodná a priemyselná komora v Žiline podali rozklad (odvolanie) voči rozhodnutiu Ministerstva životného prostredia odporučiť stavbu úseku diaľnice D1 Turany – Hubová variantom s tunelom Korbeľka. Rozklad je riadnym opravným prostriedkom v správnom konaní, proti rozhodnutiu niektorého ústredného orgánu štátnej správy, ktorý by inak sám rozhodoval v konaní ako odvolací orgán. Podáva sa v stanovenej lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia a má odkladný účinok voči napadnutému rozhodnutiu. To znamená, že práva, o ktorých rozhodol správny orgán v rozhodnutí, nemôžu byť realizované až do rozhodnutia o odvolaní. Vo výnimočných prípadoch môže osobitný zákon vylúčiť odkladný účinok.
Turany - Hubová
Túto časť diaľnice pri Martine už roky sprevádzajú komplikácie. Pôvodne bol na úsek zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. V roku 2005 sa však bez odbornej diskusie začal presadzovať údolný variant, a to napriek hroziacim rizikám pre prírodu či bezpečnosť premávky. Mimovládne organizácie spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000. Európska komisia tak v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica. Súhlas EK dostala diaľnica až koncom roka 2012. Brusel prijal opatrenia Slovenska, ktoré mali zmierniť dosahy diaľnice na životné prostredie. Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. Opäť sa preto spustilo environmentálne posudzovanie nového trasovania diaľnice. (TASR, Archív MY)
Autor: RK, MJ