RUŽOMBEROK. So zvyšujúcou sa informatizáciou spoločnosti sa aj poskytovanie služieb samosprávy uberá smerom presunu komunikácie medzi samosprávou a obyvateľmi do elektronickej roviny.
Na rozsiahlejšiu informatizáciu služieb obyvateľom sa Ružomberok začal intenzívnejšie pripravovať v roku 2010.
„Mali sme v pláne uchádzať sa o peniaze zo štrukturálnych fondov v operačnom programe Informatizácia spoločnosti. Keďže však výzva Elektronizácia služieb miest a obcí bola v septembri 2010 zrušená a dosiaľ nebola nanovo vypísaná, mesto financuje tieto činnosti len z vlastných zdrojov,“ povedal Ján Pavlík, primátor Ružomberka.
Realita v Ružomberku
V prvom rade treba spomenúť služby, existenciu ktorých si vyžaduje slovenská legislatíva - zverejňovanie zmlúv, faktúr a objednávok. Nová internetová stránka mesta ponúka úradnú tabuľu, viaceré formuláre a tlačivá, dokumenty mestského zastupiteľstva, rozpočet, informácie z oblasti životného prostredia: monitoring emisií a imisií.
Funguje aj diskusia, v ktorej môžu ľudia klásť otázky zástupcom samosprávy, v novej verzii stránky pribudli viaceré ďalšie sekcie, ktoré žiadali obyvatelia.
Geografický informačný systém
„Medzi ďalšie elektronické služby patria elektronické aukcie, platobný terminál v pokladni mestského úradu či geografický informačný systém, ktorý sme začiatkom marca sprístupnili verejnosti,“ poznamenal primátor.
GIS systém zachytáva, zobrazuje a spracováva všetky priestorové údaje o meste. Umožňuje vyhľadávať pozemky, zóny, ulice, katastrálne údaje, druhy pozemkov, územné členenie, dokonca aj cenové mapy.
Väčšina služieb aj elektronicky
V elektronizácii služieb pre obyvateľov budú v Ružomberku pokračovať aj v nasledujúcom období. Presný zoznam služieb ponúknu, ešte ho presne nestanovili. Záujmom mesta je elektronizovať väčšinu dnes klasicky poskytovaných služieb, ktoré nebudú vyžadovať fyzickú prítomnosť ľudí na úrade.
Pri realizácii týchto úloh však samospráva naráža na viaceré problémy. Výrazným nedostatkom elektronizácie služieb samosprávy sú chýbajúce národné registre a identifikátory. Chýba napríklad indentifikátor fyzických a právnických osôb, register adries, elektronická podateľňa a elektronická schránka, ale aj neexistujúci zákon o eGovernmente.
Centrálne či samostatne
„Problémom je aj slabá podpora a rozšírenosť elektronického podpisu, ktorý by zaručoval právoplatnosť viacerých podaných elektronických dokumentov. Z tohto dôvodu sú všetky doteraz realizované projekty elektronizácie len polovičnými riešeniami a po realizácii národných projektov budú musieť byť prepracované,“ vysvetlil J. Pavlík.
Ďalší rozvoj elektronizácie služieb závisí teda v podstatnej miere aj od realizácie nadradených projektov. Podstatným je rozhodnutie, či bude elektronizácia služieb samosprávy realizovaná centralizovaným spôsobom, alebo mestá dostanú priestor uplatniť svoje predstavy individuálne.
Nekoordinované, živelné
Liptovské mestá sa nevyhýbajú elektronizácii svojich služieb, aby zjednodušili kontakt občanov s úradom.
Každé sa však uberá inou cestou, vytyčuje si iné priority, postupy. Najkomplexnejšie služby ponúka Liptovský Hrádok prostredníctvom stránky Bedeker - potrebujem si vybaviť.
Tá je prehľadná s množstvom potrebných informácií, kontaktov a požadovaných postupov. Výhodou tohto systému je, že jednotlivé informácie netreba vyhľadávať na stránke mesta vo viacerých sekciách, ale sú spoločne na jednom mieste.
Súčasná nekoordinovanosť, živelnosť jednotlivých samospráv pri vytváraní elektronických služieb, je však na škodu celého tohto procesu. Robí ho neprehľadným, v každom meste je v niečom odlišný.
Preto sa môže stať, že pri prechode na centralizovaný spôsob poskytovania elektronických služieb, o čom sa stále hovorí, budú musieť niektoré samosprávy doteraz poskytované elektronické služby nanovo vytvárať. A to je z ekonomického pohľadu veľmi neefektívne.