RUŽOMBEROK. Obyvatelia mesta, susedných obcí, ale aj turisti by cyklochodníky v Ružomberku privítali. Hoci sa o ich realizácií hovorí už niekoľko rokov a podporuje ju aj vedenie mesta, zatiaľ k nim neexistuje ani projektová dokumentácia. Radnica vyhlásila na jej spracovanie verejnú súťaž, ale skončila bezvýsledne.
„Oslovili sme osem rôznych projektantov, ale nikto sa do toho nechcel pustiť. Preto zmeníme podmienky súťaže, aby boli výhodnejšie a v najbližších týždňoch ju vyhlásime znova,“ zdôvodnil neúspech Pavol Dobrodej, vedúci investičného oddelenia.
Prepoja všetky významné miesta
Obytnú zónu Ružomberka by mali v budúcnosti križovať štyri trasy určené pre cyklistov. Mesto preto vytvorilo aj dotazník, v ktorom zbieralo názory od obyvateľov.
„Kritériom výberu trás bola napríklad jednoduchosť realizácie, frekventovanosť ciest alebo bezpečnosť, aby boli vhodné aj pre deti,“ vysvetlil Pavol Šrankota z útvaru hlavného architekta. „Ideálne by bolo, keby boli všetky dôležité ulice v meste vzdialené od jednej z cyklotrás najviac o dve ulice,“ dodal. Tým by chcel projekt docieliť prepojenie všetkých dôležitých cieľov v meste, napríklad sídlisk, železničnej stanice, škôl či priemyselných zón.
Jedna trasa je problematická
Prvá plánovaná trasa vedie z južnej strany mesta od zápalkárne cez Baničné a Plavisko po ľavej strane Revúcej až po železničnú stanicu.
Druhá trasa pôjde zo stanice cez Váh a po jeho ľavom brehu poza nemocnicu až ku Katolíckej univerzite, prípadne až do Černovej a Hrboltovej.
Tretia prepojí autobusovú stanicu s juhom mesta a mala by prechádzať popri ľavom brehu Váhu k papierňam, odtiaľ cez Roveň s odbočkou k vojenskej nemocnici a Pod skaly.
Posledná by mala smerovať z Klačna na Makovického ulicu, odtiaľ na Dončovu a Nábrežie M. R. Štefánika. „Trasa je problematická z hľadiska bezpečnosti a nevôle obyvateľov upustiť od parkovania pred domami. Riešením by mohlo byť, že trasa smerom z Klačna do centra by išla po ľavej strane cesty s vyznačeným pruhom cyklistickej a pešej dopravy,“ vysvetlil Šrankota s tým, že spiatočná trasa by bola vyznačená horizontálnym dopravným značením.
Rodičia s deťmi z KIačna by si mohli podľa neho zvoliť bezpečnejšiu spiatočnú trasu po Ulici Š. Moyzesa alebo pozdĺž rieky Váh s napojením na Klačno cez Hrabovskú cestu.
Pešiu zónu musia prerokovať
Uvažuje sa aj o neobmedzenom sprístupnení pešej zóny pre cyklistov s prednosťou pohybu chodcov. O tom však musí rozhodnúť vedenie mesta a mestské zastupiteľstvo.
„Privítal by som, keby išli cyklotrasy popri Revúcej a Váhu a hlavne cez centrum mesta,“ vyjadril sa v našej ankete Martin. Z opýtaných pritom centrum mesta spomínala väčšina.